Terveellinen ruokavalio – kallista ja mautonta?

 

 

Tänään ajattelin kirjoittaa teille terveellisestä ruokavaliosta. Ihmiset usein ajattelevat terveellisen ruoan olevan mautonta ja koostuvan pelkästä jäävuorisalaatista ja mahdollisimman rasvattomista ja vähähiilihydraattisista tuotteista. Kuulen usein myös siitä, kuinka terveellinen ruoka on muka niin paljon kalliimpaa verrattuna esimerkiksi eineksiin ja höttöhiilareihin, jolloin ei kuulemma ole varaa puhtaisiin raaka- aineisiin. On totta, että terveelliseen ruokaan saa menemään paljon rahaa, jos suositaan aina luomua ja ostetaan kaiken maailman superfoodeja ja  jauheita, joiden hyödyistä ei välttämättä olla edes tietoisia. Niitä vain ostetaan, koska ne ovat terveellisiä ja muutkin tekevät niin. Fakta on kuitenkin se, että terveellisen ruokavalion koostaminen ei loppujen lopuksi vaadi mitään sen suurempia kikkailuja, vaan jo perus raaka- aineilla pääsee pitkälle.

Koska urheilen paljon, minulle on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota energiansaantiini. Suosin puhtaita, ravinteikkaita ruokia, joiden avulla jaksan touhuta kiireisen arjen keskellä. Syön paljon hyviä hiilihydraatteja, kuten gluteenitonta kauraa, riisiä, kvinoaa ja kasviksia. Proteiinin lähteinä käytän pääasiassa tofua, kikherneitä, siemeniä, pähkinöitä ja erilaisia papuja. Rakastan erilasia siemen- ja pähkinätahnoja sekä hummusta, joita syönkin lähes joka päivä. Rasvan lähteenä käytän pääasiassa avocadoa, chiasiemeniä ja juurikin noita pähkinätahnoja. Kesäisin suosin pääasiassa raakaruokaa, mutta näin talvisin tekee mieli myös lämpimiä ruokia. Jokainen aamuni alkaa kuitenkin raikkaalla vihersmoothie bowlilla, josta saan ihanan herkullisen startin päivään. 🙂 Haluan jakaa teille muutaman vinkin, joita hyödynnän itse suunnitellessani viikon ruokalistaa. Minulle on tärkeää, että ruoka on maukasta, terveellistä, mutta kuitenkin kohtuuhintaista.

Suosi satokauden kasviksia. Satokausiensa aikana kasvikset ovat maukkaimmillaan. Ne ovat mehukkaita, edullisia ja ennen kaikkea tuoreita! Näin talvella suosin itse paljon erilaisia juureksia ja vihanneksia, kuten bataattia, porkkanaa, erilaisia kaaleja ja kurpitsoja. Hedelmistä puolestaan olen aivan rakastunut mehukkaisiin persimoneihin, joita syön sesongin aikana lähes päivittäin. Lisäksi minulta löytyy lähes aina (luomu) banaaneja ja omenoita. Muita hedelmiä ostan sen mukaan, mitä sattuu tekemään mieli. Pakastimesta löytyy kuitenkin aina suomalaisia marjoja ja mangoa.

Pyri olemaan suunnitelmallinen. Suunnittelen sunnuntaisin aina jo vähän etukäteen tulevan viikon ruokia. Pyrin käymään kerran viikossa ruokakaupassa, jolloin ostan lähes kaiken tarvittavan seuraavalle viikolle. Olen huomannut, että tällä tavalla säästän huomattavasti enemmän rahaa (ja aikaa!!), kun ei tule tehtyä jatkuvasti heräteostoksia. Tykkään tehdä paljon erilaisia kulhoruokia, joiden pohjana toimivat lähes aina raikas salaatti, parsakaali, bataatti ja keitetty riisi tai kvinoa*. Näiden kanssa tykään yhdistellä erilaisia kasviksia, papuja, hummusta, kikherneitä, tofua… Mitä ikinä jääkaapista sattuu löytymään. Teen isoja määriä ruokaa kerralla, jolloin minun on helppo koota mieluinen annos valmiiksi.

Muista maustaminen. Tavalliseen arkiruokaan saa kokonaan ihan uuden ulottuvuuden mausteilla! Kaupoista löytyy vaikka sun mitä mausteita ja yrttejä, joilla saa ruokaan kivan vivahteen ja ruokia pystyy varioimaan vaikka millä mitalla. Tykkään itse käyttää ruoanlaitossa mm. kurkumaa, inkivääriä, valkosipulia, korianteria, currya, kardemummaa, ceylonkanelia, basilikaa, pippuria ja mustaa suolaa.

No ne superfoodit. Käytän tällä hetkellä vain muutamaa superfoodia, jotka olen oikeasti kokenut itselleni hyväksi. Chia- siemeniä olen käyttänyt kaikista pisimpään, sillä siemenet sisältävät erittäin paljon kuitua, hyviä rasvoja ja proteiinia. Teen viikoittain chiapuuroa ja tykkään lisätä siemeniä myös aamusmoothieisiini. Toinen suosikkini on macajauhe, joka mm. kohentaa immuunipuolustusta ja energisoi kehoa.

Elämä on täynnä valintoja. Monet valittavat siitä, että heillä ei ole varaa kasviksiin, mutta kun on kyse esimerkiksi juhlimisesta, niin kummasti sitä rahaa löytyykin. Muista, että elämä on täynnä valintoja. Päätät itse, mihin haluat omat rahasi käyttää. Jotkut haluavat esimerkiksi ostaa jatkuvasti uusia vaatteita, jolloin panostus ruokaan jää vähemmälle. Itse haluan panostaa omaan hyvinvointiini ja antaa keholleni mahdollisimman puhdasta, maukasta ravintoa. Vaikka pyrinkin elämään säästeliäästi, suosin silti paljon myös luomua ja vähän hinnakkaampia ruoka- aineita. Haluan sijoittaa itseeni, omaan hyvinvointiini täysillä ja puolestaan pihistää monista muista asioista, kuten vaikka niistä vaatteista. Suunnitelmallisuudella, omalla halulla oppia ja perehtyä sekä netissä pursuavilla ohjeilla pääsee jo pitkälle!

14533694_337716683272416_2276515585242169344_n
Smoothie puolukoista, vaniljariisiproteiinista, kookosvedestä, vaniljajauheesta, psylliumista ja taateleista. Päällä marjoja, Foodinin cashewtahnaa, banaania ja tyrnirouhetta.

14693911_1618202505147121_2192240046197702656_n

img_4044
Jokainen aamu alkaa vihersmoothiella. 🙂

14716374_194553177618339_7090956710382141440_n

14717621_330007460693848_8974544077223624704_n1

img_4592-001

img_4592
Lemppari arkiruokani tällä hetkellä: Foodinin kvinoaa* ja basmatiriisiä, bataattia, parsakaalia, kasviksia, maapähkinätofua ja kikherneitä.

img_4619

Jos kiinnostusta löytyy, voisin toteuttaa lähiaikoina ruokapäiväkirjan, josta näkee vielä selkeämmin, mitä kaikkea sitä tulee päivän aikana syötyä. 🙂

 

Ihanaa lauantai- iltaa kaikille!

 

<3 Varpu

 

 

*tuotteet saatu/ yhteistyössä Foodin

Tietoa: Varpu Härkönen

Varpu on kasvisruokaa rakastava nuori nainen, jonka sydäntä lähellä ovat urheilu, jooga, kokkaaminen ja inspiroivien ihmisten tapaaminen. Hän tekee myös yhteistyötä superfood-yritys Foodinin kanssa toimimalla Foodin Ambassadorina.

Katso myös

Marraskuun tsemppikirje just sulle! <3

Välillä toivon, että sinä näkisit itsesi, niinkuin minä näen sinut: kauniina, vahvana ja hauraana samaan …

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *