Rakas ruokapäiväkirja

Viime postauksessa kerroinkin, että voisin toteuttaa ruokapäiväkirjan, jotta näkisitte konkreettisemmin, mitä kaikkea syön päivän aikana. Postauksen ideana ei ole neuvoa ihmisiä syömään samalla tavalla kuin minä, vaan antamaan ruokavinkkejä kasvisruuasta kiinnostuneille. On hyvä muistaa, että se mikä sopii minulle ei välttämättä sovi sinulle ja toisinpäin. Meidän kaikken kehot ja kulutus on erilaista, joten se on hyvä pitää mielessä. En ole mikään ravintoasiantuntija, mutta useiden erilaisten kokeilujen ja opittujen tietojen pohjalta olen löytänyt itselleni  oikean ruokavalion, joka pitää minut energisenä kiireisen arjen keskellä. En todellakaan punnitse ruokiani tai laske mikroja ja makroja. Syön aina niin paljon, että tunnen oloni kylläiseksi, enkä mene koskaan nälkäisenä nukkumaan!

Tässä olisi minun neljän päivän ruokapäiväkirjani+ treenit, jotka tein päivien aikana.

(Joka päivä Foodinin viherjauheesta ja sitruunan mehusta tehty shotti)

Lauantai 25.2

Päivän treenit: Juoksulenkki 15km, kehonhuolto 30min

Aamupala: Vihersmoothie bowl (mangoa, pinaattia, avocadoa, lehtikaalta, vaniljariisiprotskujauhetta, psylliumia, matchaa, spirulinaa ja kookosvettä), jonka koristelin marjoilla, Foodinin cashewtahnalla, tyrnirouheella ja mango- macadamiagranolalla.

Välipala: Vadelmainen raakapuuro töissä sekä kuppi kahvia kauramaidolla

Lounas: Töissä runsas salaatti pinaatista, salaatista, kurkusta, paprikasta, avocadosta ja muutamasta raakafalafelista. Kastikkeena cashewpohjainen tsatsiki ja maapähkinädippi.

Päivällinen: Linssicurryä basmatiriisillä ja salaattia.

Illalla muutama kupillinen vihreää teetä

Sunnuntai 26.2

Päivän treenit: Juoksu 12km, jooga 30min

Aamupala: Vihersmoothie bowl (sama kuin edellisenä päivänä) vaniljaisen chiavanukkaan ja marjojen kera. Kahvia kauramaidolla.

Lounas: Bataatti- kikhernesalaatti tahinikastikkeella sekä vihermehu omenasta, selleristä, pinaatista ja parsakaalista.

Jälkkäriksi kuppi kahvia kauramaidolla sekä pala itse tehtyä raakasuklaata.

Päivällinen: Kvinoaa, tofua, salaattisekoitusta, avocadoa, tahinia ja porkkanoita.

Iltapala: Puolukkasmoothie bowl (Banaania, puolukoita, kookosprotskujauhetta, psylliumia, ripaus suolaa ja lakritsijauhetta). Smoothien päälle laitoin mustaherukoita, vadelmia ja mantelitahnaa.

Päivän aikana monta kupillista vihreää teetä

Maanantai 27.2

Päivän treenit: Kotijooga 60min BodyCombat tunti 60min

Aamupala: Vihersmoothie bowl ( sama kuin edellisinä päivinä) vadelmien ja cashewtahnan kera.

Lounas: Lämmin salaatti tofusta, paahdetusta kukkakaalista, pinaatista, siitakesienistä ja kurkusta.

Välipala: Latte kauramaidolla

Päivällinen: Basmatiriisiä, bataattia, kikherneitä, lehtikaalta, parsakaalia, kukkakaalia, avocadoa ja runsaasti tahinia.

Iltapala: Itse tehty gluteeniton kookos- kaurasämpylä avocadolla, pinaatilla, salaatilla ja kurkulla. Kupillinen vaniljateetä.

 

Tiistai 28.2

Lepopäivä, olo flunssainen ja ruokahalu kateissa

Aamupala: Vihersmoothie (omenaa, lehtikaalta, selleriä, pinaattia ja sitruunan mehua) ja kookoksista tuorepuuroa marjojen, banaanin ja cashewtahnan kera. Kahvia kauramaidolla.

Lounas: Salaatti, jossa salaattisekoitusta, avocadoa, bataattia, parsakaalia, papusekoitusta, taateliriisiä ja hummusta.

Välipala: Itse mehustettu kurkuma-porkkana-appelsiini-inkiväärimehu

Iltapala: Puolukkainen smoothie bowl (puolukkaa, vaniljariisiproteiinia, kookosvettä, kardemummaa), koristeena tyrnirouhetta ja mustikoita. Kurkumashotti ja monta kupillista inkivääriteetä.

 

Siinäpä olisi muutaman päivän ruokailut! Pääasiassa syön neljä isoa ateriaa päivässä, mutta välillä mukaan mahtuu myös pieniä välipalojakin. Koska syön kerralla melko paljon, en koe tarvetta ylimääräisille välipaloille ja napostelulle. Vettä tulee juotua joka päivä runsaasti, vähintään 2-3 litraa. Treenien lisäksi minulle kertyy hyötyliikuntaa 5-15km päivästä riippuen. Jos teitä kiinnostaa, voisin toteuttaa näitä ruokapäiväkirjoja aina silloin tällöin jatkossakin. Tiistaina tulin tosiaan kipeäksi ja tämä päivä onkin mennyt sairastaessa. Ruokahalu on aika olematon tällä hetkellä, joten olen pyrkinyt juomaan paljon itse mehustettuja mehuja ja teetä, jotka toivottavasti helpottaisivat oloa.

 

Mahtavaa loppuviikkoa kaikille!

<3 Varpu

 

 

Tietoa: Varpu Härkönen

Varpu on kasvisruokaa rakastava nuori nainen, jonka sydäntä lähellä ovat urheilu, jooga, kokkaaminen ja inspiroivien ihmisten tapaaminen. Hän tekee myös yhteistyötä superfood-yritys Foodinin kanssa toimimalla Foodin Ambassadorina.

Katso myös

Opeta lapsesi nauttimaan ruuasta!

Jos ajattelet kuten minä, uskot siihen, että syöminen voi olla I-H-A-N-A-A. Herkullinen ateria aloittaa viikonlopun …

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *