Kolme prosessia psyykkisen pahan olon taustalla (osa 3/3)

Oletko miettinyt mistä pahan olon ja kärsimyksen kokemukset ovat peräisin? Millaiset asiat lisäävät ongelmiamme ja mitkä taas vähentävät niitä? Mitä yhteistä on esimerkiksi masentuneisuudella, ahdistuneisuudella, syömishäiriöillä ja päihdeongelmilla? Tämä blogisarja paljastaa tärkeää psykologian tietämystä, jonka avulla ymmärrät itseäsi ja muita paljon paremmin!

KOLMAS PROSESSI: AUTOMAATTISUUS

Kuinka monta elämäntapamuutosta on kaatunut siihen, kun yhtäkkiä huomaamme että teimme jo aivan automaattisesti juuri sitä, mitä meidän ei pitänyt tehdä. Huusimme puolisolle, söimme pussillisen sipsiä telkkarin ääressä, menimme hissillä portaiden sijaan tai sanoimme töissä jotain aivan typerää. Etukäteen meillä oli tietoa, halua tai tavoitteita kuinka meidän tulisi toimia, mutta kuitenkin tilanteessa kaikki meni niin nopeasti ja reagoimme toimimalla vanhalla tavalla. Kuulostaako tutulta?

Usein omat kielteiset, itseä lyttäävät ja oman elämän kannalta haitalliset uskomukset tulevat mieleen automaattisina ajatuksina, kun taas myönteiset ja eteenpäin vievät uskomukset pitää usein tietoisesti itse ajatella. . Mielenterveyden ongelmissa hyvinkin haitallisesta käyttäytymisestä voi tulla automaattista, jopa pakonomaista. Samoin ajatusten, tunteiden ja tärkeiden tekojen välttäminen on usein hyvin automaattista. Ihminen kärsii, jos kokee menettäneensä hallinnan itseen, mieleensä tai ympäristöönsä. Onneksi kuitenkin voimme harjoitella toimimista vähemmän automaattiohjauksella ja enemmän tietoisesti.

Automaattiohjauksen vastakohta, eli tietoinen läsnäolo, tarkoittaa että olet keskittynyt, tarkkaavainen ja huomaat mitä juuri nyt tapahtuu. Kyseessä ei ole mitään sen kummempaa, kuin että huomaat mitä sinun mielessäsi, kehossasi ja ulkopuolisessa ympäristössä tapahtuu. Tarkkaavaisesta mielentilasta sinun on helpompi tehdä valintoja. Tässä hetkessä sinulla on kaikki hyvin, murheet usein sijaitsevat menneessä tai tulevaisuudessa. Vaikka et voi usein valita mihin ajatuksesi karkaavat, voit aina uudelleensuunnata ne haluamaasi koheeseen. Myös myönteinen, myötätuntoinen ja itseä kannustava sisäinen puhe on myös opeteltavissa oleva taito.

Yhteenvetona blogisarjan aiheet kokonaisuudessaan: ensinnäkin virheelliseen ajatteluun uskominen (linkki), toisena ajatusten, tunteiden, tekemisen välttäminen (linkki) sekä kolmentena automaattisuus ovat asioita, jotka ovat keskeisesti yhteydessä psyykkiseen pahaan oloon ja mielenterveyden ongelmiin. Mielen hyvinvointi tai sairaus ei ole koskaan on off, vaan jokainen tälle jatkumolle sijoittuva voi hyötyä näiden haasteiden selättämisestä.

Pidä siis huolta hyvinvoinnistasi ja jumppaa mieltäsi säännöllisesti 😉

 

Pieni askel kohti suuria unelmia: Harjoittele automaattisuudesta vapautumista keskittymällä päivittäin vaikkapa minuutin ajan täysin keskittyneesti siihen, mitä teet, näet, kuulet ja koet. Kuulostaa liian yksinkertaiselta, mutta onko se sitä? 

 

-Ilona (joka nykyään myös työterveyspsykologin kengissä pyrkii maailmaa parantamaan)-

 

Kuva: Sami Voutilainen

Lisää luettavaa:
Garland, E. L., & Howard, M. O. (2014). A transdiagnostic perspective on cognitive, affective, and neurobiological processes underlying human suffering. Research on Social Work Practice24(1), 142-151.

Hayes, S. C., Luoma, J. B., Bond, F. W., Masuda, A., & Lillis, J. (2006). Acceptance and commitment therapy: Model, processes and outcomes. Behaviour research and therapy44(1), 1-25.

Lappalainen, R., Lehtonen, T., Skarp, E., Taubert, E., Ojanen, M., & Hayes, S. C. (2007). The impact of CBT and ACT models using psychology trainee therapists a preliminary controlled effectiveness trial. Behavior Modification31(4), 488-511.

Tietoa: Ilona Parviainen

Ilona on psykologi, kouluttaja ja coach. Häntä kiehtoo ihmisten, ryhmien ja työyhteisöjen hyvinvoinnin lisääminen. Ilonan unelma on auttaa sinua toteuttamaan omat unelmasi, esimerkiksi valmennuksen tai näyttöön perustuvien koulutusten avulla. (ilona.parviainen1@gmail.com). Blogissa Ilona pyrkii kirjoittamaan monimutkaisistakin ihmismielen liikkeistä helposti ymmärrettävällä tavalla.

Katso myös

Veljeni vartija

Kauan sitä odotettiin ja viime keskiviikkona odotus vihdoin palkittiin. Nimittäin Jare Henrik Tiihosesta – eli …

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *