Kuinka puhut itsellesi? – Ajatuksia itsemyötätunnosta

Kuvittele mielessäsi päivä, jolloin olet epäonnistunut tärkeässä työtehtävässä. Suututit lounastauolla myös läheisen ystäväsi ja huono olosi huipentuu siihen, kun kaadat kahvit paidallesi. Tuntuu ettet jaksa kun kaikki menee pieleen! Viimeisillä voimillasi soitat ystävällesi, kerrot tilanteen ja mielessäsi odotat ymmärrystä tai lohdutusta. Ystävä vastaa: “Miten sinä luulit koskaan pystyväsi menestymään työssäsi olet tuollainen luuseri? Mitä oikein edes kuvittelit kun yritit? Tiesinhän että tulet epäonnistumaan kaikessa. Ihan ymmärrettävää ettei kukaan halua olla kaverisi. Miten luulet pärjääväsi elämässä kun et osaa edes kahvia juoda sotkematta?” …Järkyttävää, eikö?_f5a9626

Tarinan pointti on kuitenkin siinä, että ystävän sijaan puhumme näillä sanoilla itse itsellemme. Puhumme itsellemme niin kriittisellä ja julmalla tavalla, ettemme kuuntelisi hetkeäkään vastaavanlaista puhetta muilta. Sisäistä puhetta on vaikea huomata, ja ilkeä suhtautumistapa itseen on usein hyvin automatisoitunutta. Emme useinkaan ole edes tajunneet, että voisimme kohdella myös itseä ystävällisesti. Vaikka ystävällisen suhtautumisen itseen on todettu lisäävän rentoutta, onnellisuutta, luovuutta, rohkeutta, vähentävän perfektionismiä, ahdistusta ja masennusta.

Itsemyötätunto tarkoittaa siis sitä, että suhtautuu itseensä ystävällisesti ja sydämellisesti. Kohtelee itseään kuin hyvää ystävää, erityisesti vaikeina hetkinä. Itsemyötätunto voi olla myös ein sanomista, jämäkkyyttä, itsensä kannustamista ja vähempää kriittisyyttä. Kristin Neffin määritelmän mukaan itsemyötätuntoon kuuluu kolme ulottuvuutta:

1. Tietoinen läsnäolo, eli tunnistamme mitä tunteita ja ajatuksia meissä liikkuu kyseisellä hetkellä.

Ihmiset alkavat usein heti joko ratkomaan tai kieltämään ongelmiaan ilman, että pysähtyvät huomaamaan ongelmien aiheuttamaa kärsimystä itselleen, ja näin vaikeat tunteet voivat tulla torjutuksi. Tutkimukset ovat osoittaneet että ikävien tunteiden torjuminen itse asiassa vain lisää kokemaamme kärsimystä. Siksi kärsimyksen helpottaminen voi tapahtua vain torjunnalle käänteisellä tavalla eli hyväksymällä vaikeidenkin tunteiden olemassaolo.

2. Lempeys itseä kohtaan

Usein etsimme hyväksyntää, lohdutusta ja rakkautta toisilta ihmisiltä, mutta on tärkeää oivaltaa, että voimme antaa niitä kaikkia myös itse itsellemme.

3. Jaettu ihmisyys

Epätäydellisyys kuuluu ihmisyyteen. Vaikeina aikoina tunnemme helposti olevamme ainoita, jotka tekevät virheitä, tulevat hylätyksi tai kokevat menetyksiä. On tärkeää huomata, että emme ole ainoita, jotka kärsii vaan kärsimyksen kokemukset ovat osa yhteistä ihmisyyttämme.

Tarjoan henkilökohtaista valmennusta myös itsemyötätunnon kehittämiseen. Eilen olin kouluttamassa itsemyötätunnosta eilen luentosalilliselle psykologian opiskeliojita, ja kyllä tämä aihe vaan koskettaa. Siinä on niin paljon opittavaa. Myös kouluttajalla.

_f5a9634

 

 

 

 

 

 

Tämän päivän pieni askel kohti isoja unelmia:

Kiinnitä huomiota arjessasi siihen, kun puhut itsellesi rumaan sävyyn. Seuraavan kerran kun huomaat kritisoivasi itseäsi, pysähdy ja ajattele itsestäsi myös jotain kaunista. Voit kysyä omalta kriittiseltä ääneltäsi:  “Mitä hyvää yrität saada aikaiseksi minulle? Mitä pelkäät tapahtuvan, jos et kritisoisi minua?”

 

Lähteet:

Grandell, R. (2015). Itsemyötätunto.

Neff, K. D. (2003). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and identity, 2(3), 223-250.

Winch, G. (2015). How to practice emotional first aid. https://www.youtube.com/watch?v=F2hc2FLOdhI

(kuvasta kiitos valokuvaaja Heli Mällinen)

Tietoa: Ilona Parviainen

Ilona on psykologi, kouluttaja ja coach. Häntä kiehtoo ihmisten, ryhmien ja työyhteisöjen hyvinvoinnin lisääminen. Ilonan unelma on auttaa sinua toteuttamaan omat unelmasi, esimerkiksi valmennuksen tai näyttöön perustuvien koulutusten avulla. (ilona.parviainen1@gmail.com). Blogissa Ilona pyrkii kirjoittamaan monimutkaisistakin ihmismielen liikkeistä helposti ymmärrettävällä tavalla.

Katso myös

Yksinkertainen kysymys?

Olin pari viikkoa sitten Enbuske, Veitola, Salminen- liveshown yleisössä. Oli upeaa jälleen kerran nähdä, kuinka …

2 kommentit

  1. Ehdottomasti erittäin tärkeä aihe ja lähestyt sitä hyvällä tekstillä! Itse uskon itsemyötätunnon hyviin vaikutuksiin ja muistan sen silloin, kun en ole akuutissa itsemyötätunnon tarpeessa. Käytännössä itsemyötätunto on kuitenkin vähän pelottavaa. Haluan kehittyä ja kasvaa ihmisenä, joten tietyllä tavalla pelkään olla tyytyväinen. Pelkään, että jos olen liian tyytyväinen, en mene enää eteenpäin. Miten löytää tasapaino tyytyväisyyden ja kehittymisen välillä? Tämä lienee ikuisuusongelma, johon ei ole yhtä vastausta…

  2. Hei Ilona,
    Kiitos koskettavasta ja kauniista tekstistä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *