Eroon haittaavasta herkuttelusta

“Jospa minä nyt olisin ansainnut rankan viikon päätteeksi jotain hyvää naposteltavaa.” “Kaikki ahdistaa – tekee mieli ottaa suklaalevy ja hautautua viltin alle sohvannurkkaan.” “Pitäähän siellä juhlissa kakkua maistaa.”

photo-1456699596497-9dc2f20aa2dc

Meillä on mitä erilaisimpia selityksiä herkuttelulle. Syitä voivat olla esimerkiksi evolutiivis-biologinen taipumus pitää energiapitoisesta makeasta, sokeria huutavat hormonit tai opittu sosiaalinen ja psyykkinen tapa rentoutua ja nauttia “elämästä”. Herkuttelu saa kuulua elämään, mutta jos siitä muodostuu ahdistava tapa tai ajatuksia hallitseva peikko, sille kannattaa tehdä jotain.

Ensimmäinen askel käsistä karanneen herkuttelun nappaamiseen on tunnistaa, mistä herkuttelu johtuu. Syönkö makeaa rentoutuaksesi? Palkitsenko itseni makealla? Onko napostelu opittu tapa, eli en oikein osaa istua telkkarin ääressä syömättä jotain? Yritänkö peittää jotain tunnetilaa tai yksittäisiä tunteita syömällä? Ole rehellinen itsellesi ja pyri ymmärtämään mahdollisimman tarkasti, miksi herkuttelet.

photo-1440637475816-2e8bf1d4b6f3

Kysy itseltäsi myös, syötkö riittävästi ja terveellisesti monipuolista ruokaa? Epäterveellisten herkkujen himo voi johtua liian vähäisestä energiansaannista, hiilihydraattien, rasvojen ja proteiinin saannin epätasapainosta, nestehukasta tai joidenkin ruoka-aineiden aiheuttamasta hormoniepätasapainosta (lue aiheesta lisää valmentaja ja tietokirjailija Kaisa Jaakkolan tuotannosta, http://kaisajaakkola.com). Monipuolinen ja terveellinen ruokavalio auttaa ehkäisemään hallitsemattomien herkkuhimojen syntymistä.

Tunnistamalla herkuttelun syyn voit ryhtyä miettimään, millä tavalla voisit vaikuttaa arkeesi, jotta herkuttelu ei hallitsisi sitä. Jos syöt makeaa stressiin, voit miettiä, miten voisit tehdä arkeesi enemmän tilaa rentouttaville ja palauttaville asioille. Jos napostelu on opittu tapa, voisitko pyrkiä tekemään mieluummin jotain sellaista, mihin herkut eivät kuulu? Koettaisitko jättää syömisen vain ruoka-ajoille ja pöydän ääreen? Jos yrität hallita tunteita syömällä, voisitko ennemmin harkita tunteiden käsittelyä ja niistä puhumista? Lue lisää erilaisista tavoista palkita itsensä blogistani.

Olet ansainnut elämääsi enemmän asioita, jotka tekevät sinulle oikeasti hyvää.

Herkuttelutottumusten muuttaminen ei ole helppo juttu. Sen vuoksi on tärkeää pystyä selittämään itselle riittävän vakuuttavasti, miksi herkuttelun tilalle kannattaa keksiä jotain muuta. Ja ne selitykset pitäisi aidosti uskoa. Minä esimerkiksi käyn säännöllisesti keskustelua itseni kanssa, jossa muistutan, miksi herkuttelu ei kannata, mitä huonoa siihen liittyy ja mistä muista asioista voin hankkia hyvää oloa. Välillä hairahdun ja haen kaupasta jäätelöä, mutta kenties seuraavalla kerralla valitsen jätskin sijasta vaikkapa rentoa venyttelyä.

Yritän muistaa, että paremmilla valinnoilla teen pitkäkestoisemmin hyvää.

Voin herkutella, mutta minun ei aina tarvitse. Voin saada hyvän olon muistakin asioista.

Merianna

http://onnittelut-onnesta.blospot.fi

Tietoa: Merianna Rossi

Hyvinvointiohjaaja, sisällöntuottaja, kirjoittaja ja opiskelija. Merianna auttaa ihmisiä tutustumaan itseensä ja löytämään omat voimansa aktiivista elämää varten. "What I'm looking for is not out there, it's in Me." - Helen Keller

Katso myös

Marraskuun tsemppikirje just sulle! <3

Välillä toivon, että sinä näkisit itsesi, niinkuin minä näen sinut: kauniina, vahvana ja hauraana samaan …

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *